Veel gestelde vragen aan Second Opinion Hoortoestellen 

FAQ

Hoe werkt Second Opinion? (in het kort)

Veel gestelde vragen

Wij verkopen geen hoortoestellen. Hierdoor zijn we merk-onafhankelijk in het aanpassen van hoortoestellen.
We meten hoortoestellen bij u aan die u in alle rust kunt uitproberen. U kunt meerdere sets hoortoestellen in uw eigen omgeving uitproberen. Hier kunt u ook de tijd voor nemen. Pas aan het einde van de proeftijd kijken we samen met u waar u de hoortoestellen het beste kunt gaan kopen. Zo komt u ongedwongen tot de goede keuze. Geen haastwerk dus! Lees hier meer over een onafhankelijke proef met hoortoestellen.

Hoe kan ik me aanmelden voor hulp bij Second Opinion?

Veel gestelde vragen

U kunt ons bellen op 0341- 76 81 76 maar u mag ook gelijk een afspraak maken, bijvoorbeeld voor de gratis kennismaking, in onze online-agenda

Is het eerste bezoek aan jullie praktijk echt zonder kosten?

Veel gestelde vragen

Ja! Wij willen graag van u horen waar u begeleiding bij wilt hebben. Dan willen we u graag uitleggen wat voor u kunnen doen en wat u van ons kunt verwachten. In een eerste gesprek, van rond een half uur, kunnen we dat goed duidelijk krijgen. Hier worden geen kosten voor berekend.

Wat kost de begeleiding bij het uitproberen van hoortoestellen?

Veel gestelde vragen

Uw bijdrage aan ons in een onafhankelijke proef met hoortoestellen is variabel. Bij een keuze uit de hoortoestellen die onder de zorgverzekering vallen kost onze dienstverlening meer dan bij een keuze uit hoortoestellen die in de buitencategorie vallen. In dit laatste geval wordt het overgrote deel van onze kosten betaalt door de audicien die de hoortoestellen gaat verkopen. Audiciens werken hier graag aan mee. Een onafhankelijke proef met hoortoestellen

Worden de kosten van de werkzaamheden van Second Opinion vergoed door de Zorgverzekeraar?

Nee, de Zorgverzekeraar vergoed de nota die u van Second Opinion ontvangt niet. Wel kunt u onze kosten opvoeren als aftrekpost in uw belastingaangifte. Hoortoestellen uit de zorgcategorieen kennen wel een vergoeding van de zorgverzekering. Dit wordt later door de verkopende audicien voor u geregeld. Mocht uw uiteindelijke keuze hoortoestellen uit de buitencategorie worden dan zijn de aanschafkosten weer op te voeren bij uw aangifte inkomstenbelasting.

Kan ik mijn eigen hoortoestellen ook laten verbeteren door jullie?

Dat zou mogelijk kunnen. Alles hangt af van uw gehoorverlies en de eerdere aangekochte hoortoesteltechniek. Dit moet goed bij elkaar passen.
Het kan zijn dat we uw bestaande hoortoestellen dus kunnen optimaliseren. Voor dit optimaliseren nemen we ook goed de tijd, alle testen maken en proberen de eerste verbeteringen toe te passen. Daarna komt u, na een paar weken, terug om ons te laten weten hoe het is gegaan en of er nog meer aanpassingen gewenst zijn. Lees meer over het optimaliseren van uw hoortoestellen.

Kan ik ook vaker bij u terugkomen? Bijvoorbeeld voor een algehele revisie?

Dat mag zeker. We sturen eens per jaar een uitnodiging  om uw gehoor en hoortoestellen aan een revisie te laten onderwerpen. De hoortoestellen worden dan opnieuw ingesteld.
U kunt hier gebruik van maken om alles nog eens goed door te lopen. Hier zijn kosten aan verbonden. Bij de audicien waar u de hoortoestellen heeft gekocht heeft u 5 jaar garantie en nazorg.

Als ik een onafhankelijke proef doe, bij wie koop ik dan mijn hoortoestellen?

Na onze begeleiding in de hoortoestelaanpassing wordt er een eindrapport opgesteld. Dit eindrapport gaat naar u maar ook naar de audicien die de hoortoestellen gaat verkopen. De audicien verkoopt u dus de hoortoestellen. Wij willen immers onafhankelijk blijven. Bij de audicien heeft u dan ook 5 jaar garantie.

Welke hoortoestelmerken past Second Opinion bij u aan?

Second Opinion kan bij alle fabrikanten/importeurs hoortoestellen in consignatie bestellen. Van hen krijgen we ruim de tijd om hun hoortoestellen goed met u te testen. We staan hier dus geheel onafhankelijk en open in.

Werken alle audiciens met jullie samen?

Wij werken met zeer veel audiciens samen. Wij overleggen voor u dan ook met de audicien van uw keuze. We doen dit uiteraard zonder uw gegevens prijs te geven. Eerst willen we weten wat de toestellen gaan kosten. Pas na uw akkoord worden uw gegevens doorgegeven. Wel moet het gekozen hoortoestel in het assortiment van de audicien zitten. We willen graag dat u, ook na aankoop, met voldoende ervaring in het betreffende merk wordt geholpen.

Wat is het verschil tussen Second Opinion en een gangbaar audiciensbedrijf?

Het belangrijkste verschil is dat wij geen hoortoestellen aan u zullen verkopen. hierdoor is er ook geen druk om bepaalde merken aan te meten. We staan er open in en kijken samen met u welke toestellen het beste bij u zouden passen. Wat wij dus doen is het uitproberen en testen helemaal los koppelen van de verkoop. Wel zullen we u begeleiden naar de audicien van uw keuze. Ook kunt u rustig de tijd nemen om de hoortoestellen te testen.

Maken jullie ook de eventuele oorstukjes zelf?

Wij maken een zeer zorgvuldige afdruk van uw oorschelp en gehoorgang. Deze afdruk moet een paar minuten drogen, daarna kan het eruit gehaald worden. De afdrukken worden door ons naar een laboratorium verzonden. Welke dat wordt is zeer afhankelijk van onze bestelling. In ieder geval willen we de beste kwaliteit oorstukjes voor u in huis halen.

Second Opinion ontvangt een aanmeetprovisie van de verkopende audicien. Klopt dat?

Dat klopt helemaal. Aan de verkopende audicien vragen wij een provisie waardoor u niet al onze kosten hoeft te betalen. De verkopende audicien betaalt hier dus aan mee. Deze audicien heeft er dan ook vrijwel geen werk meer aan, er kan vaak met slechts 1 bezoek worden afgerond. De hoortoestellen zijn immers door ons al netjes bij u aangemeten.

Behoud ik de hoortoestellen die ik van jullie krijg ook gelijk of moet dit nog omgeruild worden?

De hoortoestellen die u van ons op proef krijgt kunt u gelijk behouden. Voorop gesteld natuurlijk dat deze u goed bevallen anders zoeken we eerst verder. We laten de in consignatie ontvangen hoortoestellen door de fabrikant overboeken naar de audicien die de verkoop gaat doen. Zo hoeft er dus bij de audicien vrijwel niets meer gedaan te worden.

Hoe lang duurt een proefperiode met hoortoestellen bij Second Opinion

Deze duur staat niet vast. Eigenlijk moet zowel u als wij het gevoel hebben dat we er alles aan gedaan hebben om het meest optimale resultaat te krijgen. We zullen een rieel beeld geven van wat u kan verwachten. Daarnaast moet u ook de eerste gewenning soms even door. Gemiddelde proeftijd zit tussen de 1 maand tot 3 maanden.

Kan Second Opinion bepalen in welke zorgcategorie voor hoortoestellen ik kom?

Second Opinion zal de “HVL-vragenlijst” aan u voorleggen. Dit is een vragenlijst waarin u bevraagd wordt over vele hoorsituaties. Afhankelijk van uw antwoorden wordt samen met het audiogram en uw specifieke wensen bepaald in welke cateorie u komt.

Helpt Second Opinion mij ook met het verkrijgen van solo apparatuur?

Wij kunnen u zeker helpen met de aanvraag en de aanpassing van solo apparatuur. Alleen bij VGZ en de Friesland zorgverzekeringen moet dit via een Audiologisch Centrum lopen. In alle andere gevallen kunnen wij de aanvraag en de aanpassing van deze apparatuur verzorgen. Phonak handelt af met de zorgverzekering. Wij kijken samen met u wat u het beste kunt gebruiken.

Wat is "solo apparatuur"?

Solo apparatuur zijn hulpmiddelen om in vergaderingen, voor bijvoorbeeld werk of vrijwilligerswerk, beter te kunnen verstaan.

Het bestaat over het algemeen uit een microfoon en een ontvanger. Door een microfoon op tafel te plaatsen wordt de spraak aan tafel beter opgevangen en direct doorgegeven aan de hoortoestellen. Dit kan een enorm verschil maken in de verstaanbaarheid en daarmee kunt u dus weer meedoen.

Waarom verkopen jullie de geprobeerde toestellen niet gelijk? Toch makkelijker dan doorsturen naar audicien?

Dat zou zonder meer makkelijker zijn. Echter zodra we dat doen hebben we een belang in het verkopen van een bepaald product.  Moeten we ook gaan inkopen en willen dat dan weer zo voordelig mogelijk doen. Kortom we zien hier een aantal valkuilen waar u als client misschien niet bij gebaat bent. Daarom verkopen wij niet en blijven er zo neutraal instaan.

Verschillen in prijs van hoortoestellen zijn groot. Kunt u ons hierin adviseren?

Dat kan en dat doen we ook. De hoortoestellen kunnen aangekocht worden bij een audicien in uw woonplaats maar dan zijn we ook gebonden aan de prijs die daarvoor gevraagd wordt. Vaak kunnen hoortoestellen ook voordeliger worden gekocht, maar is dan weer wat verder bij u uit de buurt. Hier laten we u de verschillen in zien.

Maar ook voor wat betreft de overwegingen voor een keuze van een zorgklasse hoortoestel (categorie 1/5) zullen we u voorlichten tegenover een hoortoestel in de buitenklasse.

Kan ik ook aanvullende hulpmiddelen proberen tijdens zo'n onafhankelijke proef?

Dat kan zeker. Vaak is het ook een totaal pakket. Misschien gaat het beluisteren van de TV een stuk beter met een aanvullend hulpmiddel. Of u wilt het hoortoestel niet bedienen via een App maar liever met een afstandsbediening. Dit kan allemaal geprobeerd worden. Ook extra draadloze microfoons kunnen worden getest. De hulpmiddelen die nodig zijn voor een optimale hoortoestelaanpassing.

Onze locatie

 

Harderwijk

Ceintuurbaan 2
Bouw & Infrapark
Gebouw 40
(Gratis parkeren)
3847 LG Harderwijk
Tel: 0341 - 76 81 76
info@soh2.nl

Ervaringen: