Merken hoortoestellen
Bekende merken hoortoestellen
Er zijn wereldwijd diverse grote leveranciers van hoortoestellen. En elke leverancier brengt zijn eigen merken uit.
Bekende merken zijn Phonak, Oticon, Widex, Resound, Signia, Starkey en ReSound
(Bekende hoortoestelmerken)
Merken onder de hoofdmerken
Eigenlijk zijn er wereldwijd maar een beperkt aantal bedrijven die zich bezighouden met de ontwikkeling en productie van hoortoestellen. Deze bedrijven voeren naast de hoofdmerken die hierboven genoemd werden vaak ook nog andere (sub)-merken.
Om een voorbeeld te noemen: Onder Sonova (De naam van de Zwitserse hoofdorganisatie) vallen in Nederland de merken Phonak en Unitron.
En een ander voorbeeld: Onder Demand (Deense hoofdorganisatie) vallen de merken Oticon, Sonic, Bernafon en ook zelfs Philips.
Research en ontwikkeling
Dan ligt het voor de hand om te denken dat al die merken onder een hoofdorganisatie gelijk zijn, toch is dit niet zo. Wel is de research en ontwikkeling vaak overkoepelend, maar ieder merk heeft zo zijn eigen eigenschappen, die bepalend zijn voor de werking van de hoortoestellen.
Voor alle merken hoortoestellen geldt dat er een exacte afstelling van het geluid moet zijn.
Merken hoortoestellen verkrijgbaar bij de audicien
Niet iedere audicien heeft alle merken hoortoestellen in het assortiment. Dit heeft te maken met merkspecialisatie. Immers als een bedrijf minder merken onder handen krijgt, is de kennis en ervaring met de merken die men wel levert gewoon groter. Dus minder breed, maar naar verwachting wel dieper qua kennis.
Anderzijds speelt het inkopen van hoortoestellen natuurlijk ook een rol in de bepaling van het assortiment. Meer merken, betekent meer inkoopadressen. De korting die een audicien kan krijgen, hangt natuurlijk van de aantallen af die hij kan inkopen. Dat is de reden waarom een audicien het liefst inkoopt bij zo min mogelijk inkoopadressen. En daarom zult u bij een audicien meestal slechts een beperkt aantal merken kunnen krijgen.
Eigen label hoortoestel merken
Dan speelt er ook nog een ander fenomeen en dat is, dat grote hoortoestelketens vaak hoortoestellen willen uitbrengen onder eigen label. Het oorspronkelijke merk is dan niet meer terug te vinden, omdat er een fantasienaam op staat van het hoortoestelbedrijf.
Onder de “motorkap” van dit eigen label hoortoestel zit dan toch de technologie van een van de grote merken.
Leveranciers van hoortoestellen brengen hoortoestellen onder eigen label uit vanwege cliëntenbinding en een op het bedrijf afgestemde dienstverlening.
Voor u als consument heeft het ook gevolgen, immers alleen bij de keten waar u het hoortoestel heeft gekocht, kan het hoortoestel (opnieuw) worden ingesteld of gerepareerd. Andere audiciens kunnen deze toestellen vaak niet instellen. Dit soort “klantenbinding” komt vaak pas jaren na aankoop als verrassing te voorschijn, als iemand verhuisd is, of wegens onvrede een andere audicien zoekt die geen service op de “eigen label toestellen” kan geven.
Uitgebreide informatie over eigen label hoortoestellen op de website van Hoorzaken.nl
Voordelen eigen label hoortoestellen
Als u vaste client bent bij een audiciensbedrijf heeft het hebben van een eigen label hoortoestel wellicht ook een paar (kleine) voordelen. De App waarmee het hoortoestel soms wordt bediend, heeft dan af en toe de mogelijkheid om problemen te melden aan de audicien. Soms bestaat ook de mogelijkheid om direct vanuit de App contact op te nemen en misschien zelfs een afspraak te maken.
Onafhankelijk advies
Eerlijk is eerlijk, het overzicht van alle merken hoortoestellen is ingewikkeld te verkrijgen. Dat is dan ook de reden dat veel mensen liever een onafhankelijk advies willen inzake de keuze en aanschaf van toestellen. Second Opinion heeft zich helemaal gespecialiseerd in dit soort adviezen, waarbij u ieder gewenst merk of type hoortoestel in praktijk kunt uitproberen. Ook met de dan opvolgende aankoopbemiddeling zijn we u graag van dienst.